Ring oss
+47 21 55 44 00

Mandag - Fredag 09.00 - 16.00

Teknisk support

Teknisk dokumentasjon, og tips & triks.

Driftstatus

Informasjon om våre systemer, vedlikehold og testing.

 

Passord og login informasjon

Du kan endre passord til DIBS Administrasjon under menyen "Innstillinger" og "Brukerinnstillinger".

Passordet kan også endres ved å klikke på “Glemt passord” på loginsiden.

Du vil motta en e-post med en link som lar deg endre passord.

Ditt passord må oppfylle følgende kriterier:

  • Minimum 8 tegn
  • Minimum en stor bokstav (A-Z)
  • Minimum en liten bokstav (a-z)
  • Minimum et tall (0-9)
  • Ikke inneholde æ, ø eller å. 

Din DIBS login vil automatisk bli gjenåpnet etter 30 min.

E-post adressen finner du i DIBS Administrasjon under "Innstillinger" og "Rediger profil". 

Ditt brukernavn er det samme som din DIBS Merchant ID. Du finner din DIBS Merchant ID i velkomsmailen fra DIBS. 

Du kan også finne din DIBS Merchant ID i DIBS Administrasjon under menyen "Innstillinger" og "Rediger profil".

Du finner din DIBS Merchant ID i DIBS Administrasjon under menyen "Innstillinger" og "Rediger profil".

Du kan også finne din DIBS Merchant ID i velkomsmailen fra DIBS. 

Kortinnløser

Du må tegne ny avtale med ny kortinnløser. Når avtalen er klar vil kortinnløser sende oss ny innmelding. 

Når vi mottar ny innmelding vil vi sende deg en e-post for å tilrettelegge for endringen. Før endringen gjennomføres er det viktig at du gjennomfører alle nye transaksjoner i DIBS Administrasjon.

Se vår FAQ i DIBS Administrasjon for å lære hvordan du gjennomfører en transaksjon.

Når vi mottar innmelding fra kortinnløser vil vi sende deg en e-post for å informere deg om at vi har mottatt informasjonen.

Avhengig av avtalen kan det ta opp til 7 virkedager før VISA og MasterCard aktiverer avtalen.

Når løsningen er live og klar til bruk vil vi sende deg en ny e-post med informasjon om hvilke valuta og korttyper du kan motta på din konto. 

Vanligvis finner du kontaktinformasjonen til din kortinnløser på din kortinnløseravtale. 

Transaksjoner og betalinger

Merking av mistenkelige betalinger er en anti-svindel funksjon som ligger aktivert som standard i DIBS Administrasjon.

DIBS overvåker alle betalinger som går gjennom systemet, vi vil merke en betaling som mistenkelig dersom det har vært flere mislykkede betalingsforsøk på samme kort eller IP-adresse før transaksjonen går gjennom, da dette kan være et mulig tegn på svindel.

For å sjekke hvorfor transaksjonen merkes som mistenkelig klikker du på den røde teksten «mistenkelig», et pop-up vindu vil åpnes med en forklaring, samt mulighet for å gjennomføre eller avbryte betalingen.

For mer informasjon gå til «Integrasjon» og «Svindelkontroll» i DIBS Administrasjon og klikk på spørsmålstegnet øverst til høyre. 

Dette er typisk forårsaket av to mulige årsaker:

  1. Kunden har lagt inn en ordre i din nettbutikk, men av en eller annen grunn ikke kommet til betalingsvinduet
  2. Kunden har bealt i DIBS betalingsvindu, men DIBS har aldri mottatt svar fra kortinnløser (eller banken dersom det er nettbankbetaling)

 

Du bør undersøke om du har mottatt pengene på din bank-konto, kontakt oss etter det.

Det kommer an på avtalen du har med din kortinnløser, vanligvis tar det 3-5 dager.

Hvis kunden bruker et kredittkort vil de normalt motta en kontoutskrift på slutten av hver måned der de får oversikt over transaksjoner og refusjoner.

For eksempel dersom du gjør en tilbakebetaling 1.september vil ikke kunden være i stand til å se dette før i slutten av måneden. Dersom kunden kontakter sin bank kan de derimot få denne informasjonen tidligere.  

Tiden det tar fra en transaksjon er gjennomført til pengene kommer inn på din konto avhenger av avtalen du har med din kortinnløser.

Enkelte kortinnløsere tilbyr 1-3 dager oppgjørstid, hos andre kan det ta opp til 30 dager.  

Selv om du har avbrutt transaksjonen kan det hende at pengene fortatt er reservert på kundens konto. DIBS kan ikke frigjøre denne reservasjonen.

Avhengig av kundens bank kan banken være i stand til å frigjøre reservasjonen. Banken vil automatisk slippe reservasjonen etter 30 dager.

Det er kun kundens bank som kan fortelle om reservasjonen kan frigjøres tidligere.

Vi har skrevet en brukermanual som beskriver hvordan du trekker ut rapporter. Ved å følge manualen vil du se samme informasjon som du tidligere fant i "dagsrapport"-funksjonen i DIBS Administrasjon. 

DIBS AS
Hoffsveien 15
NO - 0275 Oslo
Tlf: 21 55 44 00
Fax: 21 55 44 01
salg@dibs.no