DIBS blog

3 ting du må vite om norske online-forbrukere

 

Blogg.png

Konkurransen på nettet øker og er større enn aldri før. Derfor er det viktigere enn noen sinne å ha kontroll på sine nåværende og potensielle kunder. Her får du tre viktige poeng det er verdt å merke seg om norske online forbrukerne.

  1. Nordmenn har for alvor tatt til seg mobil e-handel

Den mobile e-handelen har for alvor tatt fart, nå handler nesten halvparten – 48% – av nordmennene med mobilen, antallet begynner å nærme seg 1,9 millioner norske forbrukere og trenden har vært sterk i flere år. Det er fortsatt mange som avbryter kjøp hvis nettsiden ikke er mobiltilpasset, faktum er at det øker mye og hele 47% har avbrutt et kjøp på grunn av dette.

Den største årsaken til at nordmenn velger å handle fra sine mobile enheter er at det er enkelt. Du kjenner deg sikkert igjen, mobilen befinner seg alltid innen en armlengdes avstand, og vi bruker den ofte når vi har litt tid til overs som skal slås i hjel. Den største stigningen i mobil e-handel ser vi blant de yngste som øker med hele 22% siden i fjor, og i aldersgruppen 45 – 54 år som øker med 15%. De eldste kommer sakte men sikkert med på trenden, denne aldersgruppen har økt med nesten 20% de siste fem årene. Uansett hvilken målgruppe du sikter deg mot er det spesielt viktig å sørge for at din nettbutikk er mobiloptimert.

  1. Online shopping skal være enkelt og tidsbesparende

Den største årsaken til at vi nordmenn handler så mye på nettet er at det er enkelt og det sparer tid. Tidligere har den største drivkraften for online shopping vært et spørsmål om å spare penger, men i dag er det å spare penger helt nede på en tredje plass. Det er altså viktig å sørge for at det er enkelt å handle i din nettbutikk, og at forbrukerne har mulighet til å gjennomføre kjøpet raskt og effektivt.

Du kan gjøre det raskere og enklere for dine kunder å gjennomføre et kjøp ved å tilby dem muligheten til å lagre deres kortinformasjon. På den måten slipper de å taste inn kortinformasjonen hver gang de handler i din nettbutikk. De fleste betalingsleverandører tilbyr i dag løsninger som lar kunden lagre kort, både i vanlige nettbutikker og i apper, så muligheten for å implementere en slik løsning finnes allerede. DIBS og Nets kommer også snart med en utvidet løsning som gir dine kunder mulighet til å lagre kortinformasjonen på tvers av nettbutikker som benytter et betalingsvindu fra DIBS, Nets eller Paytrail (Nets gruppen). Løsningen heter «Remember Me» og vil bli tilgjengelig i over 25 000 nettbutikker på tvers av Norden. Les mer om løsningen her. 

Blogg1.png

  1. Forbrukerne avbryter kjøp hvis nettbutikken ikke lever opp til deres krav

Over 4 av 10 nordmenn har avbrutt et kjøp på nettet. Bortsett fra ikke-mobiloptimerte nettsider, er utydelige vilkår den største årsaken til at nordmenn forlater en nettbutikk – hele 36% svarer dette. Like etter kommer årsaker som ikke riktig betalingsmåte, vanskelig registrering og utilstrekkelig produktinformasjon.

Klare og tydelige vilkår og relevant informasjon om kjøpet og virksomheten er en rask og enkel måte å optimere din nettbutikk på. Sørg for å være klokkeklar i formuleringen av dine vilkår, og vær dessuten oppmerksom på at dine kunder får all den informasjonen de etterspør. Det er spesielt viktig å informere om returmuligheter, betalingsalternativer og levering. Et stalltips helt på tampen: Vær kunde i din egen butikk, og still de kritiske spørsmålene du selv vil stille når du handler online.

 

Vil du vite mer om norske online-forbrukere?

I vår rapport Norsk E-handel 2016 kan du blant annet lese mer om den mobile e-handelen, forskjellen på forbruksmønstre mellom kvinner og menn, og utenlandshandel. Norsk E-handel 2016 er vår tiende rapport i rekken, og gir et detaljert innblikk i e-handelens utvikling.

{{cta('c655ec71-5b20-400c-b1b9-f88342e0ff4c')}}

 

 

 

 

DIBS AS
Hoffsveien 1 E
NO - 0213 Oslo
Tlf: 21 55 44 00