DIBS blog

Fordeler ved brukergenerert innhold

 

AG innehåll

I dag har bedrifter en mengde ulike markedsføringsstrategier til sin rådighet. E‑postmarkedsføring, søkemotoroptimalisering (SEO) og annonsering på sosiale medier er noen av dem. Brukergenerert innhold blir det imidlertid snakket mye mindre om.

I denne artikkelen forteller derfor Albin Sandberg – SEO-spesialist i det digitale markedsføringsbyrået Adsight – mer om hvordan og hvorfor du bør benytte brukergenerert innhold som et ledd i den digitale markedsføringen din.

 

Hva er brukergenerert innhold?

Brukergenerert innhold (USG, User-Generated Content) er et begrep som benyttes for å beskrive digitalt innhold skapt av forbrukere. Det kan for eksempel handle om anmeldelser, videoer, artikler, bilder, Facebook- eller Instagram-innlegg eller Twitter-meldinger.

 

share-a-coke

Kilde: Coca-Cola

 

Du husker sikkert hvordan leskedrikkgiganten Coca-Cola lanserte sine personlige drikkeflasker i en kampanje som gikk under navnet «Share a Coke». Noe som resulterte i at «alle» ville skaffe seg en colaflaske med navnet sitt på.

For å oppnå ytterligere spredning oppfordret man dessuten forbrukeren til å dele bilder på sosiale medier mens de nøt sin personlige colaflaske. Resultatet? Flere millioner delinger og flere millioner solgte leskedrikker! Et stjerneeksempel på hvordan man kan utnytte brukergenerert innhold.

 

 

Fem grunner til å bruke brukergenerert innhold 

Det er mange grunner til å benytte brukergenerert innhold i digital markedsføring. Nedenfor har jeg samlet et knippe av dem:

Forbrukere stoler på brukergenerert innhold

En av forklaringene på at brukergenerert innhold gjerne fungerer godt, er at forbrukerne stoler på hva andre forbrukere sier. At forbrukere stoler mer på hverandre enn på hva selskapene selv kommuniserer, er heller ikke rart med tanke på hvordan det kan se ut iblant: 

 

reklame-vs-virkelighetKilde: BrightSide

 

 Dette er også dokumentert i en rekke undersøkelser: 

 

UGC-stats

kilde: Walls.io

 

Brukergenerert innhold fører til økt engasjement

Coca-Colas kampanje Share a Coke beviste at brukergenerert innhold fører til økt engasjement. Når kunder oppdager at de kan gjøre sin stemme hørt eller få bildet sitt eksponert for tusenvis av mennesker, er det mer sannsynlig at også de vil være med å bidra.

 

Brukergenerert innhold fører til bedre social proof

Dette henger sammen med punktet over. Folk er interessert i slikt som «alle» snakker om. Hvis vi ser at mange snakker om et bestemt produkt eller selskap på sosiale medier, blir vi straks interessert og vil vite mer.

 

Brukergenerert innhold fører til mer trafikk på nettstedet

Hva gjør mennesker når de stadig vekk leser om et bestemt produkt eller selskap for eksempel i sosiale medier? Besøker hjemmesiden deres, så klart! Brukergenerert innhold er med andre ord en utmerket måte å skape mer trafikk til nettstedet ditt på.  

 

Brukergenerert innhold påvirker din SEO

Sist, men ikke minst, kan brukergenerert innhold være positivt for søkemotoroptimaliseringen din. Dels fordi innholdet kan brukes til regelmessige oppdateringer av nettstedet, noe søkemotorene elsker!

Det har også vist seg at brukergenerert innhold mange ganger resulterer i økt «dwell time» (tiden besøkende blir værende på nettstedet). Dette kan påvirke plasseringene dine positivt.

 

 

Tre måter å utnytte brukergenerert innhold på

Nå når du har en bedre forståelse av hva brukergenerert innhold er og hvorfor det er så effektivt, skal jeg si litt om hvordan du kan utnytte det, både til å øke trafikken på nettstedet og til å øke antallet konverteringer:

 

  1. Anmeldelser – Visste du at drøyt 70 prosent av forbrukerne vil vente med å gjennomføre et kjøp til de har å ha lest en positiv vurdering? Husk: De stoler mer på hverandre enn på det som kommer fra deg.  Gjennom løpende å samle inn og legge ut kundeomtaler direkte på nettstedet kan du øke antallet konverteringer betraktelig. Ifølge det svenske omdømmenettstedet Reco opplevde for eksempel begravelsesbyrået Fenix en konverteringsøkning på 29 prosent etter at de begynte å vise kundeomtaler på startsiden sin:

 

recensioner

Kilde: Reco 

 

  1. Gjesteartikler – Det er mange fordeler ved å la kunder være gjesteskribenter på nettstedet ditt. Dels fører det til økt engasjement, men det kan også føre til bedre plasseringer på søkemotorlistene. Med andre ord mer trafikk til nettstedet. To firmaer som kan illustrere dette, er SEMrush og HubSpot. I tillegg til at begge selger markedsføringsverktøy, har de enda en ting til felles – de lar brukere få bidra med artikler til bloggene deres. Resultatet? De har i dag to av nettets største blogger innen emnet digital markedsføring.  

 

  1. #Emneknagger og bilder – En annen vellykket måte å utnytte brukergenerert innhold på, er å oppmuntre kunder til å dele bilder i sosiale medier. Gjerne under egne emneknagger.  Et selskap som illustrerer dette, er den svenske klokkegiganten Daniel Wellington. I tillegg til at de med hell har benyttet influencer marketing, har de fra starten av oppfordret kundene sine til å dele bilder under emneknaggen #danielwellington på sosiale medier:

DW

 

Noe som så langt har resultert i at drøye to millioner mennesker har delt bilder med emneknaggen. Da kan vi virkelig snakke både om økt engasjement og social proof, og om økt antall besøkende på nettstedet og antall salg. 

 

Last ned rapporten norsk e kostnadsfritt og få innsikt i netthandelens vekst, fordeling og utvikling: 

DIBS AS
Hoffsveien 1 E
NO - 0213 Oslo
Tlf: 21 55 44 00