DIBS blog

Handel i utenlandske nettbutikker minker

Nordmenn har alltid handlet i utenlandske nettbutikker og dette fortsetter vi med
– men i noe mindre grad. For norske nettbutikker som kun selger på det norske
markedet er dette gode nyheter, men generelt er det en trussel. På den andre siden
kan det innebære nye muligheter siden e-handelen er det mest globale markedet.


Så hva kan norske nettbutikker gjøre for minke utenlandshandelen, øke handelen fra utlandet, og dermed øke salget? Vi har satt sammen en “quick fix” guide som kan hjelpe deg med dette.

 

FOR NORSKE KUNDER
  • Identifiser hvilke produkter mange nordmenn kjøper i utenlandske nettbutikker og tilby dette. Selv om prisen er rimeligere utenlands så har man som norsk butikk stor mulighet til å vinne konkurransen på grunn av årsakene nevnt tidligere.
  • Sikre at det kommer tydelig frem at nettbutikken er norsk. Mange vil heller støtte norske butikker, og kanskje kan man fortelle om hvordan virksomheten bidrar til samfunnet gjennom skatter, miljøfokus og arbeidsplasser. Potensielt kan dette være den vinnende faktoren i konkurransen, dersom flere butikker selger samme produkter på samme måte og til omtrent samme pris.

FOR UTENLANDSKE KUNDER

  • Vis vilkårene for utenlandske kunder på en tydelig måte, enten på engelsk eller på andre språk. Vilkårene omfavner alt fra toll og moms, garantier og frakt, til forbrukerrettigheter.
  • Finn ut hvilke land dine kunder kommer fra. For å kunne rette markedsføringen på en optimal måte, men også for å vite hvilke språk du bør kjenne til og eventuelle kulturelle aspekter, er det fordelaktig å vite hvilke land dine kunder kommer fra.
  • Lokaltilpass! Du bør vurdere å ha lokal support, i tillegg til lokalt språk, valuta og betalingsmåter

Få med deg de siste e-handelstrendene i Norsk E-handel 2017 - Last ned gratis her:

 

DIBS AS
Hoffsveien 1 E
NO - 0213 Oslo
Tlf: 21 55 44 00