DIBS blog

Hvordan optimalisere nettbutikken for talesøk?

bence-boros-770x300

"Ok Google, hvordan optimalisere nettbutikken for talesøk?" Du stilte mest sannsynligvis ikke spørsmålet via talesøk, men du leser kanskje dette blogginnlegget på mobilen? Det er nettopp derfor man forventer en ekstrem vekst over de neste årene på talesøk.

I fjor ble det solgt over 150 000 smarte høyttalere og en undersøkelse fra Stiftelsen Elektronikkbransjen viser at 16 % av Norges befolkning planlegger å kjøpe en. Det er rundt 600 000 mulige enheter!

Veldig mange forbinder disse høyttalerene med kaffemaskinen til Lisa i reklamefilmen til Telenor eller han som prøver å åpne døren etter et tannlegebesøk i Rema 1000 sin reklame. Selv om du kanskje ikke fenges av talestyrt kaffemaskin eller dør så vil du mest sannsynlig benytte deg av den samme teknologien til helt andre ting. En av tingene du mest sannsynlig vil bruke eller har brukt er talesøk via Google sin assistent, Amazon sin Alexa eller Apple sin Siri.


Talesøk kan nok for mange virke som en "hype" eller noe som kommer til å gå over, men ifølge Google utfører  41 % av voksne et talesøk hver dag. I tillegg viser en undersøkelse utført av WalkerSands at 50 % av de som eier en enhet med mulighet for talesøk, har gjort et kjøpt via den det siste året.


De aller fleste bruker nok talesøk i dag for å sette på musikk, slå på lys eller kanskje lage kaffe. Etterhvert som teknologien blir bedre vil den brukes mer og på nye måter. I dag er rundt 20% av alle søk på nett talesøk, og det tallet kommer bare til å vokse. Enkelte hevder at så mye som 50 % av alle søk kan være talesøk innen 2020.


Den siste tiden har det florert artikler på LinkedIn med innhold rundt Amazon sitt inntog i Norge. Selv om det ikke er bekreftet om, eller når Amazon kommer er det slik at hvis de kommer til Norge så vil talesøk bli mer viktig. Optimalisering for talesøk internt i Amazon er noe annet enn optimalisering for Google, men dette kan være en veldig god start.

 

Øk sannsynligheten for å "bli hørt" i talesøk med 4 enkle tiltak

Talesøk
Hastighet
Hvis du spør Google: "Ok Google, hvilken betalingsløsning er best?". Her ønsker selvfølgelig DIBS å være svaret, men hvis DIBS laster tregt så vil ikke Google kunne få svar av DIBS. Det er derfor ekstremt viktig at man har en rask nettside dersom man ønsker å få trafikk fra talesøk.

Tilpass søkeordene
Når vi spør Google eller Siri om noe via talesøk, så spør vi på annerledes måte enn om vi hadde spurt om det samme skriftelig. Om jeg  hadde lett etter betalingsløsninger så ville jeg kanskje skrevet "betalingsløsning" og sett hva jeg hadde fått opp. Når jeg snakker med Google eller Siri så ville jeg spurt "Ok Google, hvilken betalingsløsning er best?".

I talesøk bruker man gjerne ord som: hvordan, hva, hvilken, best, hvor, og topp når man søker. Her er noen eksempler på måter man kan tenke seg  folk stiller spørsmål med talesøk når de søker etter betalingsløsning:
  • "Hvilken betalingsløsning er best?"
  • "Hvordan kan man ta betalt på nett?"
  • "Hvor kan jeg jeg få en betalingsløsning?"


Fokus på brukeropplevelsen
Selv om du optimaliserer søkeord og har en nettside som er raskere enn lynet så spiller det liten, eller ingen rolle dersom du ikke leverer på brukeropplevelse. Hvis dine besøkende flyr like raskt ut som de kommer inn så vil du ikke bli funnet av talesøk. Dette gjelder forøvrig alt av optimalisering - du må sørge for å ikke ha høy fluktfrekvens. 


Schema Markups
Schema markups kan hjelpe søkemotorer som Google til å raskt finne ut søkeordene, og viktig informasjon om innholdet ditt. Dette er en måte å gi søkemotorene mer kontekst til innholdet på nettsiden din. Hvis du for eks. selger Avatar-filmen i din nettbutikk så klarer Google å lese at du har Avatar i tittelen. Google klarer ikke å se om du selger en Avatar film eller om du selger en avatar til profilbilder. Hvis du bruker markup så kan du fortelle Google at det er filmen du selger. Du kan også vise andre ting som:

  • Stjerner (anmeldelser fra kunder)
  • Oppskrifter
  • Pris
  • Kategorier

Det er veldig enkelt å gjøre markup, og det finnes flere tjenester som hjelper deg med dette. Dersom  du bruker  Woocommerce eller Shopify som e-handelsplattform finnes det en ferdig plugin for dette. 

Oppsummering
Talesøk er definitivt noe som kommer til å vokse. Derfor er det en fordel å være tidlig ute og teste hva som fungerer. I tillegg vil tiltakene ovenfor utelukkende være positivt for din nettbutikks rangering på mobil og desktop.
DIBS AS
Hoffsveien 1 E
NO - 0213 Oslo
Tlf: 21 55 44 00