DIBS blog

Proffer på mobil e-handel – slik gjorde CBB Mobil A/S

16.png

Det er ingen tvil om at mange forbrukere handler via mobilen – faktisk så handler nesten halvparten av forbrukerne med mobilen i 2016. 48 prosent av nordmennene handler nå via mobilen. Dessverre kan vi også konstatere at nesten halvparten avbryter sine kjøp fordi at nettsiden ikke er mobiltilpasset. Her ser vi nærmere på en aktør som kan gi inspirasjon til å utvikle og øke den mobile e-handelen. CBB Mobil A/S ble lansert i 2001 og har vært eid av Telenor Group siden 2004 og selger mobilabonnement, mobilt bredbånd og mobiltelefoner. Alt salg kommer fra e-handel siden virksomheten er helt internettbaserte, derfor er en av de viktigste salgskanalene nettopp mobiltelefonen.

Nytt design resulterte i drastisk økning av konverteringen på den mobile nettsiden

En drøy fjerdedel, eller 25-30 prosent, av CBB Mobils salg kommer fra mobil e-handel, en andel som stadig øker. For å kunne møte forbrukerne der de er har firmaet satset på sin mobile nettside, blant annet gjennom å skreddersy flere av de mobile elementene. Dette har naturligvis sin pris – gjennom egenutviklede og unike løsninger øker kostnadene for vedlikehold, gjennomføring, implementering og design, noe som de tok i betraktning allerede fra begynnelsen. Alt er riktignok ikke kostnader – etter å ha lansert nytt design på hjemmesiden har konverteringsraten økt drastisk og spesielt fornøyde er de med den mobile nettsiden.

«Det kan være vanskelig å oppnå høy konvertering, spesielt via mobile enheter, siden kjøp innen telekombransjen er komplekse og svært personlige. Vi er veldig fornøyde, og siden vi selv står for utviklingen jobber vi kontinuerlig med å optimere våre nettsider slik at det alltid finnes gode muligheter for å forbedre ytelsen ytterligere.» - Rune Riera, Head of Online, CBB Mobil.

Siden 44 prosent av forbrukerne som handler via smarttelefon handler via app var vi nysgjerrige på CBBs tanker omkring dette siden de per i dag ikke har egen app. «Vi vil ikke lansere en app bare for å kunne si at vi har en» resonerer Rune Riera og mener at det viktigste er at appen faktisk tilfører en verdi og gir kjøperen en følelse som ikke kan oppleves via den mobiltilpassede nettsiden. At det kan bli en app i fremtiden er likevel ikke umulig.

 

Dette kan vi lære av CBB Mobils strategi som hjalp dem mot en fremgangsrik mobil e-handel:

  • Skreddersydde løsninger spesielt tilpasset for mobil handel – med fine konverteringstall som resultat
  • Tenke over hva en eventuell app skal kunne tilføre sammenlignet med hva som allerede tilbys via mobiltilpasset nettside
  • Utvikling og optimering av nettsiden er et kontinuerlig arbeid. Det finnes alltid noe du kan forbedre!

Lær mer om e-handel via mobilen og les hele intervjuet med CBB Mobil i rapporten Norsk E-handel 2016:

{{cta('c655ec71-5b20-400c-b1b9-f88342e0ff4c')}}

 

 

 

 

 

DIBS AS
Hoffsveien 1 E
NO - 0213 Oslo
Tlf: 21 55 44 00