DIBS blog

Sjekkliste: Hvor troverdig er nettbutikken din?

Kvinne_cafe_mobil_PC

Nordmenn elsker å  handle på nett! Faktisk så mye at norsk netthandel omsatte for vanvittige 105,1 milliarder kroner i 2017. Det er en økning på 16 prosent sammenlignet med året før, og sammenlignet med tallene for 2013, er det en økning på hele 74 prosent! (Kilde: Norsk E-handel 2017).

I takt med at flere forbrukere handler på nett, dukker det også opp falske nettbutikker som prøver å utnytte netthandlere. Heldigvis er forbrukernes kunnskap og oppmerksomhet økende når det gjelder faresignaler. Forbrukerne unngår å handle i nettbutikker de ikke stoler på. Selv om du  som person og nettbutikkeier er ærlig og pålitelig, er det ikke nok.

Det er viktig at nettbutikken din fremstår pålitelig og troverdig, ellers risikerer du at potensielle kunder klikker seg vekk på grunn av usikkerhet.

Vi har laget en sjekkliste med fem punkter for hvordan en nettbutikk kan fremstå troverdig for kundene. Sjekk om din nettbutikk er i samsvar med disse punktene slik at netthandlere kan kjenne seg trygge nok til å handle hos deg. Bruk listen nedenfor og optimaliser nettbutikken slik at du kan få flere gjennomførte kjøp.

 

5 sjekkpunkter til en troverdig nettbutikk:

 

1. Skap trygghet «above the fold»

Førsteinntrykket er viktig. Førstegangsbesøkende i din nettbutikk raskt kunne føle at de kan stole på nettbutikken. Sett derfor dine kundefordeler og tillitvekkende symboler øverst på hjemmesiden. «Above the fold» refererer til alt på nettsiden som man kan se uten å skrolle lenger ned på siden.

Bruk øverste delen av nettbutikken til å fortelle om kundefordeler du eventuelt tilbyr, som gratis frakt og enkel retur, og bruk gjerne logoer til kjente samarbeidspartnere du har, for eksempel Bring, Posten, DIBS og VISA.

Her er et eksempel på en nettbutikk som skaper troverdighet øverst på hjemmesiden:

Webshop_top banner_troverdig

 

2. Vis ansikt i nettbutikken 

Vi tror mer på mennesker enn vi tror på systemer. Sett derfor inn bilder av menneskene bak nettbutikken på hjemmesiden eller i blogg eller sosiale mediekanaler som er knyttet til nettbutikken. Slik kan kundene se hvem de handler med. for eksempel kundeservice og produktansvarlig. Det signaliserer åpenhet og skaper en god kontakt med kundene. 

Du kan også forsterke nettbutikkens troverdighet ved å «låne» dine samarbeidspartneres troverdighet. Dette kan du gjør ved å vise logo til samarbeidspartnerne. Vær oppmerksom på at du må søke om tillatelse for å kunne bruke logo til dine samarbeidspartnere!

Webshop_fot

3. Lag en FAQ

Har du en nettbutikk, bør du også ha en FAQ som står for «frequently asked questions», altså en liste med ofte stilte spørsmål og svarene på dem. Slik gir du kundene mulighet til å finne svar på spørsmål de måtte ha.  Nettbutikken din fremstår som enkel og trygg å bruke når kunden selv kan finne opplysninger om bl.a. returbetingelser, fraktpriser og levering. Dette er med på å gjøre handelen enklere og mer transparent -  så slipper kunden å bruke tid på å kontakte  kundeservice for typisk stilte spørsmål.

Når det er sagt, er det en selvfølge at kunden enkelt skal kunne finne kontaktdetaljer som telefonnummer og e-post om de ønsker å ta kontakt. Mer om dette i punkt 5.

4. Gjør det enkelt å betale

Easy_Mobile_NO (website size)

Når kunden skal betale, må betalingsprosessen være enkel og smidig. Du skal ikke tvinge kunden til å opprette en profil og taste inn en masse "unødvendige" opplysninger. Opplysningene er sikkert nyttige for deg, men vil mest sannsynligvis heve terskelen for kjøp. Hvordan hadde du opplevd å bli stilt en masse spørsmål av kassadamen i din nærbutikk før du fikk lov å betale for varene dine?  

69 prosent av netthandlere kjøper varer på nett fordi det er enkelt og tidsbesparende (Kilde: Norsk E-handel 2017). Da sier det seg selv at de ikke gidder tungvint pålogging og lange betalingsprosesser. De er mest interessert i en rask handel.

Det anbefales derfor å ha gjestepålogging som standard, og bruk for all del en moderne betalingsløsning som husker kundens adresse og kortopplysninger, slik at feltene er forhåndsutfylt når kunden skal betale for seg. 

Det er også en fordel å ha et integrert betalingsvindu i nettbutikken slik at kunden slipper pop-up-vinduer. Jo færre klikk, desto enklere for kunden – og desto større sannsynlighet  for fullført kjøp og økt konvertering i nettbutikken din. Alt dette kan du få med Easy betalingsløsning.  

5. Footeren skal gi overblikk

Mange rstegangsbesøkende i en nettbutikk ønsker å skaffe seg et raskt overblikk. Det kan du enkelt gi dem nederst på hjemmesiden – i «footeren». Det er her de fleste besøkende venter å finne bedriftens navn, adresse, organisasjonsnummer, telefonnummer, e-post, FAQ, linker til bedriftens sosiale medier, osv. Dette forsikrer kunden om at nettbutikken spiller med åpne kort, og at kunden kan ta kontakt om det skulle oppstå problemer.

 

Lever din nettbutikk opp til disse fem sjekkpunktene? Hvis ikke, kan du sette  opp punktene som nye mål for å optimalisere nettbutikken. Sett av tid i kalenderen, og lag en liste over oppgaver som må gjennomføres innen en bestemt tid. Da er du på god vei!

Om du har andre tips til en god nettbutikk kan du gjerne dele dem!

 

DIBS AS
Hoffsveien 1 E
NO - 0213 Oslo
Tlf: 21 55 44 00