DIBS blog

Slik gikk det på black friday 2016 - hva kan vi lære av nordmenns handlevaner?

 

Black Friday har for alvor fått tak på de norske forbrukernes lommebøker – både online og offline. Totalt sett økte antall transaksjoner med 48 prosent sammenlignet med Black Friday i fjor. Vi har sett på transaksjonsdata for flere tusen nettbutikker som er tilknyttet DIBS og kunne se svært spennende forbruksmønstre i år

Nordmenn netthandler i lunsjen og før gullrekka

Allerede fra kl 22.00 torsdag kveld var det en enorm stigning i antall online transaksjoner, og flere nettbutikker dukket under på grunn av det store trykket. Da den fysiske handelen åpnet fredag morgen var det allerede lange køer i flere butikker og ved flere av landets store kjøpesentre.

De norske forbrukerne stod tidlig opp og allerede fra 6-tiden fredag morgen så vi en stigning i transaksjonsflyten. Vi så en jevn stigning utover morgentimene med en enorm shoppingpeak rundt lunsjtider. Ut over dagen roet salget seg noe for så å ta seg kraftig opp igjen på kvelden. Rundt kl 19 fredag kveld så vi en enorm peak og mange gjorde unna shoppingen før fredagskosen skulle inntas, men likevel var det en jevn flyt utover kvelden.  

I år har Black Friday vært spesielt preget av forskjellige holdninger til den store shoppingdagen. Flere virksomheter valgte å gå mot strømmen og droppet de store rabattene, mens andre gikk all-in og kjørte stortilbud både på nett og i fysisk butikk. På tross av at flere valgte å boikotte den store shoppingdagen slo Black Friday igjen alle rekorder med en økning på nesten femti prosent sammenlignet med Black Friday i fjor.

Utvider Black Friday konseptet

Oppkjøringen til Black Friday startet allerede helgen før og pågikk utover uken da flere butikker kjørte Black Week- tilbud, vi så da en økning på nesten 50 prosent i antall transaksjoner sammenlignet med Black Week året før. Mange fortsatte kjøpefesten gjennom helgen og slo på stortromma med Black Weekend-tilbud, noen dro det enda lenger og tilbød Black November-tilbud. 

Startskuddet på årets julehandel

Black Friday er blitt kjent for å være startskuddet på julehandelen, da flere forbrukere velger å benytte denne dagen til å gjøre unna julehandelen. Flere virksomheter mener at de lurer seg selv ved å selge produktene til nedsatt pris så tett på julen. På den andre siden ser flere virksomheter muligheten til å få flere kunder inn i butikkene og øke omsetningen raskt på den måten. Flere nettbutikker og fysiske butikker valgte å utvide Black Friday konseptet med å kjøre Black Week i forkant og Black Weekend i etterkant av selve Black Friday.

Det er vanskelig å si om økningen ville vært større om de butikkene som boikottet Black Friday hadde valgt å tilby rabatter, eller om de norske forbrukerne har valgt å legge pengene hos deres konkurrenter. Faktum er at Black Friday enda en gang har overgått seg selv, og at nordmennene for alvor har tatt den amerikanske tradisjonen til seg. Det blir spennende å se om 2017 viser seg å bli enda et rekordår.

 

Vil du lese mer om norske forbrukere og deres handlevaner? Last ned vår rapport Norsk E-handel 2017 her.

DIBS AS
Hoffsveien 1 E
NO - 0213 Oslo
Tlf: 21 55 44 00