DIBS blog

Tips fra nordmenn som handler fra utenlanske nettbutikker

Shop abroad_770x300Hele 56 prosent av norske forbrukere har handlet på nettet fra utenlandske nettbutikker. Dette er en voksende trend som vi har registrert i takt med vekst i e-handelen. For deg som driver en online forretning er det derfor mye å vinne på ved å sette deg inn i hvorfor forbrukere velger å handle, eller ikke handle, i utenlandske nettbutikker. Det kikker vi nærmere på i dette blogginnlegget.

16 prosent av nordmenn er faste kunder hos en eller flere utenlandske nettbutikker, noe som indikerer at flere og flere nordmenn begynner å føle seg trygge på å handle fra utlandet. 

Alle tall og statistikk i denne bloggen er hentet fra rapport Norsk E-handel 2018

 

Flere menn enn kvinner handler i utenlandske nettbutikker

Det er spesielt priser og større valgmuligheter som driver nordmenn til å handle i utenlandske nettbutikker. 59 prosent av norske menn har handlet på nettet i utenlandske nettsted, mens 53 prosent av kvinnene har gjort det samme. En del av forklaringen kan ligge i at menn først og fremst handler på nett for å spare penger, mens kvinner handler online for å spare tid.  På tvers av kjønn er det spesielt Kina og USA hvor nordmenn handler fra når de handler i utenlandske nettsteder. 

 

Hvorfor handler nordmenn i utenlandske nettbutikker?

Her får du hovedårsakene til at nordmenn kjøper varer fra utlandet:

  1. Lavere pris. 67 prosent av nordmenn uttrykker at lavere priser er hovedårsaken til at de handler på utenlandske nettbutikker. Dermed går de målrettet etter å spare penger. 
  2. Større utvalg. 44 prosent velger utenlandske nettbutikker fordi de har et større utvalg. 
  3. Varen kan ikke kjøpes i Norge. 40 prosent handler i utlandet fordi varen eller tjenesten ikke finnes på norsk nettsted. 

Pris og utvalg er med andre ord det som lokker nordmenn til å søke seg utenfor landets grenser for å legge penger i utenlandske nettbutikker. Men det er like intressant å kikke på hvorfor 31 prosent av norske forbrukere avstår fra å handle i utenlandske nettbutikker.

 

Usikkerhet og retur av varer gjør at nordmenn holder seg til norske nettbutikker 

Grafen nedenfor viser de viktigste årsakene til hvorfor norske forbrukere velger bort utenlandske nettbtikker til fordel for norske. Det er tydelig å se at usikkerhet tilknyttet tillegskostander p.g.a. toll og avgiftsregler er den største hovedårsaken til at noen nordmenn avstår fra å handle fra utlandet, men også fordi de finner det vanskelig å skulle returnere varen. 

 

NO_graph_export26

 

I tillegg er det verdt å nevne at 1 av 5 nordmenn ikke stoler på utenlandske nettbutikker, og at 15 prosent utelukkende ønsker å støtte butikkene i sitt eget land.

Det er også interessant å merke seg at selv om pensjonister handler i mindre grad på nett enn andre familietyper er de soleklart den familietypen som har hatt størst vekst når det kommer til utenlandsk handel, etterfulgt av yrkesaktive voksne uten barn.  

 

Sørg for å skape trygghet i din nettbutikk

For nordmenn er det viktig å  ha tillitt til en nettbutikk når de skal foreta et kjøp. Det er derfor en konkurransemessig fordel for deg å gjøre det tydelig ovenfor kundene at de handler i en norsk nettbutikk  hvor betingelser, levering, retur, osv er lett å forstå og tydelig beskrevet.  Jo mer transparent din nettbutikk er jo større sjanse for at kunden velger å handle i din nettbutikk fremfor en utenlandsk konkurrent. 

 

 

Vil du lære mer om norsk e-handel og forbrukeratferd?

Denne bloggen tar utgangspunkt i vår årlige rapport Norsk e-handel 2018. Du kan laste ned rapporten og få mer innsikt i norsk forbrukeratferd og få tips til hvordan du kan optimere din nettbutikk til deres forventninger.

DIBS AS
Hoffsveien 1 E
NO - 0213 Oslo
Tlf: 21 55 44 00