DIBS blog

Tips til økt konvertering?

 Happy young woman in glasses standing near the window in office and working with blueprint-831521-edited.jpeg

Å øke konverteringen i din nettbutikk innebærer å få flere gjennomførte kjøp uten at antall besøkende øker. Helt enkelt; høyere  omsetning uten at du behøver å bruke penger på annonsering for å oppnå mer trafikk. Men hvordan lykkes man med det?

Marianne Horneman jobber som teamlead og prosjektleder i Conversionista . Under DIBS e-handelsskole 2016 og 2017 delte hun noen konkrete råd og eksempler. Her er noen av de. 


Hva er konvertering?

"Å få de besøkende i nettbutikk til å gjøre det du vil, sier Marie. Men husk at det er mennesker du har med å gjøre. Ta i betraktning at de har egen vilje, begrenset med tid og det er mye annet og mange andre som roper om deres oppmerksomhet. Så for å få de besøkende til å gjøre det du vil må du tilby noe de virkelig vil ha. Konvertering skjer når dine og besøkendes mål møtes. 

 

Hvordan skal jeg møte mine besøkendes mål?

Om din ambisjon er at alle som kommer inn på din nettside skal konvertere, kommer du til å bli skuffet. De kan ha havnet i nettbutikken din ved en tilfeldighet, vært på utkikk (men ikke klare til å kjøpe), muligens stresset eller rett og slett ikke i humør. Av alle besøkende er det noen som kommer til å handle og din jobb er å øke antall som konverterer og faktisk gjennomfører et kjøp.

 

Delmål gir bedre oversikt

Ved å dele opp kundeflyten i flere steg kan du enklere lede kundestrømmen frem mot målet. Ved å måle og analysere hvert steg de tar kan du enklerer finne ut hvor ting går galt, og hvor du mister de på veien. Første steg og delmål vil være å få de besøkende på nettsiden din til å bli værende i nettbutikken. Her kan du lese om hvordan du kan måle og dele koverteringen i 5 ulike steg.

 

Spørsmål besøkende stiller 

Det er seks spørsmål du kan bruke som reammeverk, og som besøkende stiller seg når de kommer inn på en nettside for første gang. Ved å besvare disse spørsmålene, og lede de fremover, har du mulighet til å motivere og påvirke deres atferd. De seks spørsmålene er:

 

  1. Har jeg kommet til rett sted?
  2. Kan jeg stole på disse?
  3. Hva får jeg igjen for å være her? 'What’s in it for me?'
  4. Hva kan jeg gjøre nå?
  5. Hvor vanskelig kommer det til å bli?
  6. Er dette riktig valg for meg?


Hvordan begynner jeg?

Her er tre ting du kan gjøre umiddelbart om du vil begynne å jobbe med konvertering.

  1. Sett opp tydelige mål – hva er det du vil at de besøkende skal gjøre?
  2. Del opp veien til hovedmålet i delmål og forsøk å gjøre det så enkelt som mulig å gjennomføre målet ved å besvare de spørsmålene besøkende stiller seg: Hvor er jeg kommet? kan jeg stole på denne nettbutikken? Hvordan finner jeg det jeg leter etter? osv 
  3. Testing og måling - det finns ingen magisk oppskrift på ‘en fantastisk konvertering’. Det handler fremfor alt om å teste og finne ut hva som fungerer ut ifra dine forutsetninger. Finn ut hva besøkende gjør på nettsiden - og når de forlater den. Når du vet det har du fått din første mulighet til økt konvertering.

Lykke til!

DIBS AS
Hoffsveien 1 E
NO - 0213 Oslo
Tlf: 21 55 44 00