HÅNDTER NYE BETALINGER

Hvordan håndtere nye betalinger

Husk å gjennomføre betalingene dine

 
Nye betalinger må gjennomføres for at du skal få utbetalt oppgjør til din konto. Når du er klar til å sende varene til kunden, sørg for at du får gjennomført betalingen før du postleggger varene. Hvis kunden har kansellert ordren, kan du slette betalingen for å fjerne reservasjonen mot kundens betalingskort. 
 
Hvordan Gjennomføre en betaling
Gjennomfør betalingen samme dag som du sender varene. For å gjennomføre en betaling, klikker du betalingen i oversikten og trykker på Gjennomfør i menyen for hurtighandlinger. For å gjennomføre flere betalinger samtidig, markerer du dem og trykker på Gjennomfør. 
 
 
Endre før du gjennomfører en betaling
Alle ordre kan del-gjennomføres - vi har satt opp en oversikt med tre eksempler nedenfor. 
 

1. Gjennomføre betaling for et spesifikt produkt

 
For å gjennomføre betaling for et eller flere produkter, markerer du disse i avhukingsboksen.  Totalsummen beregnes basert på de valgte ordrelinjene. Kontroller beløpet og trykk på Gjennomfør.  
 
Eksempel: Du har mottatt en bestilling for 1 rød t-skjorte og 1 gul t-skjorte, men det viser seg at du kun har den røde t-skjorten på lager. Du ønsker å levere den røde t-skjorten nå og den gule så snart du får den inn på lager. Marker ordrelinjen for den røde t-skjorten og trykk på Gjennomfør.  Du kan gjennomføre betaling for den gule t-skjorten senere (men merk at det må gjøres innen 30 dager*). 
 
 
2. Endre antall før Gjennomføring
 
Du kan endre antallet på en varelinje ved å sette en ny verdi i "Antall" feltet. Totalen vil bli oppdatert når du har lagt inn det nye antallet. Kontroller beløpet og trykk på Gjennomfør.  
 
Eksempel: Du har mottatt en bestilling av 100 røde t-skjorter. Du har kun 80 på lager og kunden ønkser at du sender de varene du har så snart som mulig. For å gjøre dette, skriver du inn "80" i antall-feltet. Systemet vil automatisk oppdatere totalsummen og du kan trykke på Gjennomfør for å ferdigstille ordren. 
 
 
3. Endre beløpet før Gjennomføring 
 
Du kan endre beløpet på en ordrelinje ved å legge inn en ny verdi i pris-feltet. Totalen vil bli oppdatert automatisk. Kontroller beløpet og trykk på Gjennomfør. 
 
Eksempel: Din kunde har kontaktet deg for å kansellere ordren. Du har klart å overtale kunden til å opprettholde ordren mot en rabatt. Når du reduserer beløpet til den nye, avtalte prisen, vil systemet automatisk oppdatere totalsummen. 
 
Når du endrer prisen, opprettes det en ny ordrelinje med det resterende beløpet av den originale ordren. Legg merke til at det ikke er mulig å gjennofmøre en betaling som overstiger det opprinnelige beløpet som kunden godkjente da ordren ble lagt. Systemet vil gi deg beskjed om du overstiger beløpet. 
 
 
4. Tilbakestill endringene
 
Alle endringene beskrevet ovenfor kan tilbakestilles. Hvis du gjør endringer og mister oversikten underveis, kan du alltid tilbakestille alle endringer og starte på nytt. 
 
 
 

*Vennligst legg merke til at kortbetalinger og fakturabetalinger må gjennomføres innen 30 dager, ellers blir betalingen automatisk slettet. Kunden må da legge en ny ordre og registrere en ny betaling for at du kan gjennomføre betalingen mot kundens kort.