REFUNDER

Slik refunderer du en betaling

Refundere hele eller deler av en betaling

Hvis du har mottar varer i retur eller skal gi kunden en rabatt refunderer du den opprinnelige belastningen. 

 

Full Refundering

For å refundere hele beløpet, klikker du på Refunder i hurtigvalgsmenyen. 

Merk! Hvis du har del-gjennomført betalingen og du ønsker å refunder det fulle beløpet, må du refundere hvert gjennomført beløp separat. For å finne alle belastningene tilknyttet den opprinnelige betalingen klikker du på Vis detaljer på en av linjene relatert til ordren. 

 

Rediger og Refunder 

Alle gjennomførte betalinger, inkludert enkle eller flere ordrelinjer, kan du delrefundere. For å gjøre en delrefundering, klikk på Rediger og refunder i hurtigvalgsmenyen, velg de ønskede ordrelinjene og klikk refunder. Du kan også redigere antall/beløp på varelinjen før du refunderer. Nedenfor finner du tre eksempler som viser hva du kan gjøre. 

 

Mangler dekning for å foreta en refundering?
Dersom det ikke er dekning på kontoen du har forsøkt å foreta refunderingen fra, vil transaksjonen vises som “refunderer” inntil dekning enten er det samme, eller høyere enn beløpet man har forsøkt refundere, inkludert transaksjonskostnaden.
Det er to fremgangsmåter for å få gjennomført refunderinger.

1. Belast nye betalinger.

Eller

2. Foreta et innskudd

Hvis du ikke har betalinger som kan belastes, kan du foreta et innskudd gjennom bankoverføring.

Innskuddet trenger ikke stemme eksakt med refunderingen og transaksjonskostnaden.
Eventuelt overskytende beløp blir bokført som et innskudd og inkluderes i din neste utbetaling.

Beløpet vil være synlig under utbetalinger på din Easy konto et par dager etter bankoverføringen.

Mer informasjon om hvordan man foretar et innskudd, inkludert kontodetaljer og referansenummer, finner man under kontoinformasjon og under utbetalinger, dersom balansen skulle være negativ.

 

Merk! 
- Det tar normalt 3-5 dager før beløpet du refunderer er tilgjengelig på kundens konto. 
- Saldoen på din konto må være høyere enn beløpet du skal refundere til kunden. Kontakt vår support hvis saldoen din er for lav.  
 

1. Refunder beløpet for et spesifikt produkt

Huk av for å refundere et eller flere produkter. Totalbeløpet for refunderingen utregnes basert på de valgte ordrelinjene. Kontroller beløpet og klikk Refunder. 

Eksempel: Kunden har bestilt en rød og en gul t-skjorte. Han har returnert den røde t-skjorten og du skal refundere kunden for denne varen. Huk av for varen og klikk refunder

 

3. Endre antall før refundering

Du kan endre antall av en vare ved å skrive inn et nytt antall i antall-feltet. Totalbeløpet blir oppdatert når du har gjort endringen. Kontroller beløpet og klikk refunder.  

Eksempel: Du har en ordre med 5 t-skjorter som du har gjennomført og sendt, hvor du har mottatt 2 t-skjorter i retur fra kunden. Gjør en delrefundering ved å endre antall fra 5 til 2.  

 

2. Endre beløpet før refundering 

Skriv inn en ny verdi i prisfeltet for å endre beløpet på en ordre.Totalbeløpet blir oppdatert når du har gjort endringen. Kontroll beløpet og klikk refunder. 

Eksempel: Kunden kontakter deg fordi fargen på den røde t-skjorten avviker fra produktbeskrivelsen i nettbutikken. Han ønsker fortsatt å beholde t-skjorten, og dere blir enige om at kunden får en rabatt på varen for 20 kr. Du endrer prisen på varelinjen som du ønsker å refundere. 

Når du reduserer beløpet på ordren, blir det opprettet en ny ordrelinje for det gjenværende beløpet (det opprinnelig gjennomførte minus refunderingen).Legg merke til at du ikke kan refundere et høyere beløp enn det som ble opprinnelig gjennomført. Systemet gir deg beskjed hvis du overstiger maksbeløpet. 

4. Tilbakestill endringene

Alle endringene ovenfor kan gjøres i kombinasjon. Hvis du gjør endringer og er usikker på om du har gjort alt riktig, kan du tilbakestille (angre) endringene og starte på nytt, før du bekrefter refunderingen. 
 
DIBS AS
Hoffsveien 1 E
NO - 0213 Oslo
Tlf: 21 55 44 00