DIBS blog

Ehandel =?

Ehandel i sterk forandring.

Alle de som er har vært i bransjen noen år har merket de endringer som vi nå ser utspiller seg. Og det er kanskje på tide å redefinere hva e-handel er. For er det nå i hele tatt noen hensikt å kalle det e-handel og hva innebærer dette? Men før jeg våger meg på gi en forklaring på denne påstanden vil jeg komme med noen fakta basert på Dibs e-handelsindeks og lignende undersøkelser.

Sterk vekst.
Vi har sett at e-handelen stiger i antall transaksjoner og verdi. I Norge økte siste julehandel med over 20% på nett i verdi. Virke rapporterte i samme tid at kjøpesenter handelen sank for første gang siden 80-tallet. I følge Dibs egne transaksjonstall så steg ikke antallet transaksjoner like mye. Dette betyr at vi e-handelen har breddet seg. Vi handler ikke bare billige produkter som CD og bøker, men også de langt dyrere. Det kan bety at tiltroen og nettets fordeler veier nå tyngre enn den usikkerheten som man før kunne ha.

Nye plattformer:
Den eksplosive veksten i bruk av smarttelefoner og nettbrett og handelen foretatt på disse plattformene, har gitt e-handelen store muligheter. Man er ikke lenger avhengig av at man setter seg ned i sofaen og skrur på pc. Vi er jo alltid online allikevel. I 2012 steg kjøp foretatt via en smarttelefon med ca 18%. Man har snakket om mobilhandel i flere år, men det er først i 2012 at vi så at dette begynte å ta av. Og det forventes en enda sterkere økning. Jeg vil anta at det stiger med over 30% i 2013. Det er også her vi ser at våre partnere og betalingsbransjen legger størst fokus. Dibs har flere løsninger for dette og ett godt eksempel er at vårt nyeste betalingsvindu er responsivt. Det vil si at det tilpasser seg den plattformen du er på.

Alle bransjer ser på nettet som en viktig kanal:
Tidligere har det kanskje spesielt i Norge vært enkelte bransjer som har vært litt tilbakeholdne i forhold til ehandel. Dette ser vi nå endrer seg. Man oppdager at nettet ikke trenger å være en konkurrent til den fysiske butikk, men heller ett supplement og en samspiller. Det kommer nye aktører inn som aldri før har vært på nett. Kjøp av billetter via mobil forventer vi en enorm vekst. Kystbussekspressen, AtB, DSB osv tilbyr nå de reisende en app hvor man kan betale sin billett med. Parkeringsbransjen med Easypark gjør det samme. Det vil si at man kvitter seg mer og mer med den fysiske automaten. Hvorfor dette? Det aktørene selv sier, er lavere kostnader. Det kundene ønsker er nettopp dette. Man trenger ikke ha med kontanter eller kort, man har forhåndslagret all nødvendig informasjon i sin telefon fra før.

Disse punktene mener jeg gjør at vi må se på definisjonen av ehandel på nytt. For hva er nå e-handel. Vi er nå de aller fleste av oss online mer eller mindre 24 timer i døgnet via vår telefon. Men våre kunder må få lov til å bruke det instrumentet og kanalen de selv ønsker. Man søker kanskje informasjon på nett, man prøver varen i butikk, bestiller på nett og kanskje henter i butikken. Personlig vil jeg kanskje heller kalle det for bare HANDEL.

Leave a comment

- 0 = 6
Solve this math question and enter the solution with digits. E.g. for "two plus four = ?" enter "6".
DIBS AS
Hoffsveien 1 E
NO - 0213 Oslo
Tlf: 21 55 44 00
salg@dibs.no