DIBS blog

Netthandelens konsekvenser

Vi prøver i butikk og handler på nett, kjenner du deg igjen?

Fysiske butikker og nettbutikker har sine fordeler og ulemper. Fysiske butikker gir blant annet mulighet for å gi personlig hjelp og veiledning, umiddelbar tilgang til varene, gir en god opplevelse og sosial status. Netthandel gir mulighet for blant annet detaljert produktinformasjon, et stort vareutvalg, kundeanbefalinger og prissammenligning. Oppsummert kan vi si at begge har unike egenskaper den andre ikke har, forbrukerne vil gjerne ha alt på en gang og en skremmende trend er i ferd med å etablere seg.

Butikkene i gatebildet opptrer i større grad som showrooms nå enn før, vi prøver varen fysisk i butikken, drar hjem og kjøper varen på nett etterpå. For en stund tilbake kom jeg over en artikkel som handlet om en butikk i Oslo som nå stenger dørene på grunn av lav omsetning i butikken. De erfarte at kundene besøkte butikken for å prøve varene uten å fullføre handelen, i stedet fullførte kundene handelen hjemme og kjøpte varene på nettet. Butikken har ikke nettbutikk og kundene gikk derfor til en konkurrent på nett eller til en utenlandsk nettbutikk, det førte til konkurs for den aktuelle butikken.

Det er en interessant utvikling vi ser fruktene av nå, vi har i lengre tid jobbet for å etablere netthandel blant forbrukerne, og nå ser vi at trenden slår tilbake på de fysiske butikkene. Utviklingen fører til at butikkene «ikke kan» velge bort netthandelen, da vil kundene velge bort butikken. De må enten følge utviklingen og åpne butikk på nett, eller de må leve med lavere lønnsomhet noe som vil presse dem til å bli mer produktive eller gå konkurs. Butikkene må utnytte og spille på sine unike egenskaper for å overleve, mange fysiske butikker etablerer nettbutikker og omvendt, for å gi kundene det beste av to verdener. Samtidig har forbrukerne en jobb å gjøre, dersom vi ønsker tilgang på fysiske butikker må vi også benytte dem, og støtte opp under lokalt næringsliv.

Jeg tror det er flere grunner til at vi velger å handle på nettet fremfor i den fysiske butikken. Vi finner den samme varen til en billigere penge på nettet, det er enklere, det er døgnåpent, og vi kan netthandle i ro og fred i vår egen stue. Mye av netthandelen gjøres også utenfor landets grenser, og ofte finner vi lavere priser i utenlandske nettbutikker. Norske forbrukere topper den nordiske utenlandshandelen, hele 51% oppgir at de har handlet fra utenlandske nettbutikker, mot 45% i Danmark og 34% i Sverige (DIBS E-handelsindeks 2012). 

Leave a comment

2 + = 6
Solve this math question and enter the solution with digits. E.g. for "two plus four = ?" enter "6".
DIBS AS
Hoffsveien 1 E
NO - 0213 Oslo
Tlf: 21 55 44 00
salg@dibs.no